Vad innebär det att ha kinesiska delägare?

Idag kommer jag att titta på vad det betyder att ha kinesiska delägare av den svenska exportindustrin.

Grå bild med text om kinesiska delägare

Mycket mummel har hörts om det kinesiska köpet för några månader sedan av en stor delpost i AB Volvo, och nu har även Sveriges Radios Ekonomiekot uppmärksammat frågan i dubiösa ordalag.

Självklart är det så att att handel länder emellan inte är något nollsummespel och det finns fler svenskar som vinner på frihandel än som förlorar på den. Däremot så ställer jag mig skeptisk till Kinas version av frihandel och speciellt när de nu har börjat köpa in sig som delägare i den svenska exportindustrin.

Det kommer kanske som en chock för de flesta, men Sverige är ett pyttelitet land internationellt sett men vi har ett antal “kronjuveler” som gör betydligt större avtryck på världsscenen än vad vår lilla befolkning normalt skulle göra om vi var ett större land. I kinesiska termer så är vi i stort sett bara en medelstor stad (som de har hundratals av) – varken mer eller mindre.

Därför ser jag det som oerhört olycksbådande att att sälja ut delar av den svenska exportindustrin till kinesiska ägare. Speciellt när ägaren heter Li Shufu och äger den kinesiska biltillverkaren Geely och har nära koppling till den kinesiska staten.

Jag försöker bara vara realistisk. Sedan Kina kom med i Världhandelsorganisationen 2003 så har kineserna tagit över en stor del av den industri som vi tidigare ägde och det här övertagandet accelererar bara. Självklart kan vi inte få den här industrin tillbaks igen genom tullar, men vi kan inte sälja ut högteknologiska och livsviktiga företag till en ägare som gång efter annan har visat att man inte vill spela enligt reglerna och inte visar något annat än icke-respekt för den Västerländska öppenheten.

Därför tycker jag att ägarna till AB Volvo borde ha motat Olle i grind och sagt nej till Geely. Med kinesiska delägare kommer vi att  bli uppätna.

 

Prenumerera på RSS