Vad google vet om dig.

Häromdagen så kollade jag på ett Youtube-klipp av marketing-professorn Scott Galloway där han talade om sin bok the four. Det han sa i sin presentation om google, facebook, apple och amazon var fascinerande och skrämmande på samma gång. Han sa så här:

Google vet mer om dig än någon myndighet som har finns just nu eller någonsin har funnits.

Det handlar naturligtvis om det vi skriver i sökfältet när vi googlar. Google använder sig sedan av de data för att veta allt om dig. Google vet om du ska gifta dig, om du ska skiljas eller om du väntar barn. Google vet också vilka sjukdomar du har och vilka sjukdomar du har utsatt dig själv för. Det är självklart skrämmande.

apple logo, amazon logo, facebook logo and google logo

Sen har vi facebook. Som så ofta annars handlar det inte så mycket om själva problemet som om hur man från företagets sida har bemött problemen med användarnas personliga data. Det började med att företaget blev inblandat i rysk påverkan av det amerikanska valet 2016 för att sedan gå över till att handla om allvarliga anklagelser om överlåtelse av data till obehöriga.

Svaret från facebook har hela tiden varit “Vi är ingen reklambyrå/mediabolag eller något annat – vi är en plattform”. På något underligt sätt har de lyckats att hålla sig undan all kritik med det svaret. De senaste dagarnas storm kring svenska twitter får väl också räknas in i det här i och med att twitter inte heller tar något ansvar för innehållet på sidan.

“Vi behöver göra bättre ifrån oss” är något man hör ofta från de här företagen, men det enda det betyder är att “vi hör er men vi tänker inte göra ett dugg åt det”.

Sen har vi Amazon. Nu finns det ju ingen svensk version av Amazon så liknelsen är kanske inte helt relevant, men någonstans finns det någon som betalar för alla de billiga varor som vi köper på nätet.

Slutsatsen som Galloway kommer till är att de fyra stora techbolagen måste delas upp i mindre delar.

Jag håller med honom.

Prenumerera på RSS