Vägtransporter

En intressant sammanställning över framtiden för vägtransporter har nyligen presenterats i USA. Det är industriorganet NACFE (North American Council for Freight Efficiency) som står bakom studien som presenterades häromveckan.

Grå bild med text om vägtransporter

Studien är nedbruten i tio olika argument för och emot elektrifiering och tar upp sådana saker som vikt, teknik, kostnad och laddning. Rapporten spår att batteriutvecklingen kommer att gå snabbt framåt så att de batteridrivna långtradarna snart kan gå längre till lägre kostnad. Däremot förutspår rapportförfattarna att omställningen till ett fullständigt elektrifierat system kommer att ta flera årtionden. Här håller jag inte med.

Det är naturligtvis stort fokus på elbilstillverkaren Tesla som presenterade sin eldrivna långtradare i vintras, men problemet med Tesla är att de inte har någon klar plan för när och hur de ska bygga sina långtradare. En alternativ modell kan vara Nikola One från den aspirerande tillverkaren Nikola Motor Co. Modellen är driven av en stor bränslecell och kan gå upp till 190 mil på en tankning.

Däremot så tar rapportförfattarna ingen ställning när det gäller vilken teknik som kommer att dominera i framtiden. Hybridteknik, bränsleceller eller rena elbilar är fortfarande alla tydliga möjligheter. Själv är jag dock mer eller mindre övertygad om att framtiden är batteridriven.

Den som lever får se.

 

Prenumerera på RSS